HET REVISEREN VAN DE SCHOKBREKERS.

 

Het reviseren van de schokbrekers is niet zo moeilijk. Maar er zijn wel enkele punten waar men op moet letten. 

 

Hier de te volgen stappen. 

  • Maak de moeren de aluminium koppen los en draai de bouten er uit.
  • Haal de koppen er voorzichtig uit. ze zitten behoorlijk vast.kijk uit met een hamer de kopjes zijn nogal broos van structuur. Ze kunnen gemakkelijk scheuren. 
  • Maak alle onderdelen schoon en vetvrij.
  • De silentblokken (de schokabsortie bussen met rubber) voorzichtig er uit tikken.
  • Polijst eventueel de poten en de koppen.
  • Maak de U steuntjes roestvrij en spuit deze. 

 

Revisie setjes of losse onderdelen zijn op de diverse puch shops te koop. het volgende kun je bestellen.

  • Nieuwe silentblocks (meestal te vervangen)
  • Nieuw vilt (altijd vervangen
  • Nieuw schraapvilt. 3 x 3 mm vilt. (weren vuil van onderaf) (altijd vervangen)
  • Nylon ringen (indien nodig vervangen)
  • Eind rubber ringen (indien nodig vervangen)
  • Nieuwe stootrubber ringen (waar buitenbus en binnenpoot tegen elkaar komen) (indien nodig vervangen)
  • Verchroomde bussen (let op de plaatst van de gaatjes en de lengte van de bus

Alle onderdelen


Alles gemonteerd


Met 1 of 2 rubbers


Monteer het geheel als volgt. 

monteren met stevig vet b.v. kogellagervet, 

 

controleer vooraf goed of de koppen in de nieuwe bussen passen en of de plaats van de gaten overeen komen.

  • monteer de nylon ringen met rondom vet.
  • monteer het schraapvilt.
  • doe het onderste stootrubber met iets vet om de poot.
  • plaatst het grotere vilt met voldoende vet.
  • kijk of er binnen in de chroombussen geen onregelmatigheden zitten. deze moeten zo glad mogelijk zijn.

Het komt voor dat er 1 of 2 rubbers om de poot zitten (rubberring van 8mm). Als er 1 rubber om zit kan het zijn dat je de veer kunt horen als je de schokbreker heen en weer schud. Bij 2 ringen zet men de veer er met iets voorspanning in. Hart op hart van de gaten wotdt dan ook iets kleiner. Maar verschil in de werking is er niet. 

Ook komt het voor dat er in de veer een rubber staaf is gedaan. Rond 15mm en 170mm lang. Met deze rubbers kan er wat meer gewicht op brommer. 

plaats nu de binnenbus in de chroombus. let hierbij op het vilt zodat deze goed blijven zitten.

  • plaats het dikke stootrubber op de binnenbus.
  • plaats de veer en eventueel het binnenrubber in de binnenpoot.
  • leg het dunne plaatje met wat vet in de alu kop.
  • monteer de kop op de chroombus en draai de bout er in. monteer hier de moer.
  • plaats de U-steuntjes
  • monteer de silent blocks in de aluminium koppen ( kan natuurlijk ook vooraf) 

 

Het resultaat.