REVISIE / ONDERHOUD. 

Revisie, onderhoud en aanpassingen van diverse delen.

Kijk uit met het weggooien van bouten en moeren. Op enkele plaatsen zit er een M7 bout of moer, hier is wat lastig aan te komen. M10 is de fijne uitvoering M10x1 en ook niet overal verkrijgbaar. Verder zijn het de standaard M5, M6, M8 bouten moeren. 

Als je iets uit elkaar haalt, maak fotos van hoe het in elkaar zit. altijd handig. Voor als je er pas later mee verder gaat.



PUCH VOETREM ACHTER

As voor rempedaal versleten.

origineel is deze as een buis, met een soort spanbuis er binnenin, standaard is een as/buis van rond 25mm, Gemaakt van rond 24mm. hierdoor de nylon lagerbussen ook nieuw gemaakt.oude buis er af gezaagd, in de gleuf van de borgring. binnenbuis eruithalen, hier blijft ongeveer 20mm achter. vlakvijlen. daarna de houder verven of spuiten. na drogen de nieuwe as er in tikken. bij het maken van de as er rekening met houden dat het een lichte perspassing moet worden. eventueel op het voetpedaal een rubber plaatsen. het aanslagrubber heb ik vervangen door een nylon prop de werking is gelijk. na het monteren van de nylon bussen het pedaal passen op de as. als deze soepel kan bewegen, deze dan invetten en weer monteren. normale diameter van de as is 25mm maar als je een kleinere maat hebt zoals b.v.24mm de nylon bussen hierop aanpassen. zelfs 20mm is nog mogelijk. de nieuwe as er met een ligte perspassing in monteren

Tekening as achterrem en andere delen
PDF – 63,3 KB 345 downloads

PUCH MV, MS, VS, DS, ACHTER SCHOKBREKERS / SCHOKDEMPERS

Op de willhaben site kwam ik veel schokbrekers tegen. Hiervan enkele sets gekocht. Soms met 3 sets te gelijk. Bij 10 sets gestopt met inkopen. 

Alles gedemonteerd. De chroombussen opgestuurd om opnieuw te laten verchromen bij GALVIRON. Erg mooi geworden. De alu koppen en de alu binnen glijbussen laten polijsten. Per set weer alles gemonteerd. En de setjes zijn allen via marktplaats verkocht. 

schraapvilt voor de schokdempers: wolvilt 3 mm dik, 20x30 cm, 3,10 euro per vel. besteld bij debanier.be. met stanleymes op maat gesneden.alle onderdelen verzameld, bouten, ringen en moeren, u-steunen, as en afstandsbussen van rvs. rubberstaaf in de veren voor extra belasting. nieuwe silentblotje gemonteerd in de koppen. aluminium delen gepolijst. alles in elkaar gezet en gehele set op de brommer gemonteerd. ziet er weer uit als nieuw en werkt ook weer als nieuw. diverse site doorzocht naar schokbrekers. op duitse en oostenrijkse site redelijke gezien voor prijzen tussen 70 en 120 euro en helemaal niet netjes. Er zijn sites waar schokbrekers nieuw worden aangeboden. o.a. mopet-garage, Maar ook JMPB heeft ze, en dan wat goedkoper. Ook bij de volgende is veel te koop puch-ersatzteile.at,


Schokbreker chroombussen

SCHOKBREKERS ACHTER

Je zal het niet zeggen, maar de ene schokbreker de andere schokbreker niet.

Bij de U steuntjes zijn er al 2 verschillende. Als je, je eigen schokbreker heen en weer gaat schudden. kun je eventueel 2 dingen gaan horen.
of de veer gaat een beetje heen en weer. of je hoort de rubberstaaf die in de veer zit bewegen.zie foto boven met schokbreker onderdelen.

zo zie je origineel op de vs, mv, ms. de types op foto 2 en 3, bij de ene is de zijkant naast de U steun open en bij de andere is deze dicht.

op foto 1 van de u steuntjes, is het U steuntje anders en zit er een biesje op het aluminium. deze zie je vooral in de sets op de Puch DS-50. de chroombus
is bij deze korter en onderin de chromen bus zit maar 1 rubberring tewijl en bij de andere overal 2 rubberringen zijn gemonteerd.

op foto 4, is het schuine steuntje gemonteerd op de nieuwe schokbrekers zoals ze nu op de diverse sites te koop zijn.

In de chroombussen zit ook wat verschillen. De lengte, 153mm, 155mm, 161mm. en de plaats van de gaatjes voor de bout m5x50.
het gaat zit bij de ene op 8mm en bij de ander 10,5mm van de kant.

Dus bekijk eerst je eigen schokbrekers even goed voordat je onderdelen gaat bestellen. De verschillen zijn er wel degelijk. 

 


PUCH MV50 ZADELPEN AANGEPASTE VERSIE.

nieuwe zadelpen gemaakt en gemonteerd, waardoor je 50 mm verder naar achteren zit voor een betere zithouding. 

Tekening voor zadelpen

Tekening zadelpen
PDF – 53,9 KB 392 downloads

STANDAARD BEVESTING Puch MV50 AANPASSEN.

probleempje standaard,

Gaten in de standaard te groot geworden. Door de jaren heen is het gat groter gesleten door het heen en weer bewegen over de as. nylon busjes 12/10m met kraag besteld, gat opgeboord naar 12mm. verloopringen geplaatst. nieuwe as met ringen e.d. er in. en klaar is het. hierdoor geen slijtage meer aan de standaard. 


Sticker voor de diverse puchs en welke sticker er in welk jaar werd gebruikt. klik op de afbeelding om te vergroten.