PUCH MV50 - 3V.
Kleur: origineel zwart
Bouwjaar: 1972.
3 voetversnellingen.
Eind 2018, een puchje mv50 3 voet gevonden waarvan ik dacht dat het wel wat kon worden.
De gehele brommer uit elkaar gehaald. behalve de motor.
Kom je daarbij al diverse dingen tegen.
Binnen spatbord achter doorgerot.
Chroom op de chroombussen bijna geheel weg.
En verder veel stof, zand, krassen en deukjes.
Dus veel om schoon te maken, te schuren, te stralen en te spuiten.
DUS AL MET AL, GA ER VAN UIT DAT HET MEER WERK IS DAN JE DENKT.
Neem er de tijd voor, als je er zelf op gaat rijden. Moet hij er toch goed uitzien. En moet alles goed werken.
Even wat te laat aan gedacht, om overal fotos van te maken. voor mij ook niet zo nodig omdat ik van mijn vorige nog fotos genoeg heb.
Maar toch belangrijk om alle onderdelen netjes op te bergen. b.v. in zakjes met kaartje er in waarvoor en wat het is.
Denk vooral niet om even snel een puch van 1972 snel uit elkaar te halen en even weer in elkaar te zetten.
Om hem toch netjes te maken gaat er zeker nog wel wat tijd verloren aan schoonmaken, schuren en spuiten.
Na het verwijderen van het doorgerotte binnen spadbord, en de nieuwe er in gelast. begint het schuren en plamuren van de laspunten. Veel werk voor iemand die dat niet als vak doet. Verder het geheel roestvrij maken.
Na het schuren het geheel in de primer. na enkele dagen drogen en nogmaals stofjes weg schuren een tweede laag primer.
Dit ook enkele dagen drogen. en dan Zwart. Zoals hij ook was.
Lekker in de zon gespoten. Na enkele dagen drogen. Nogmaals ligt schuren en dan nog eens spuiten.
Ondertussen, veel andere dingen te doen.
De koplampunit, schuren en spuiten.
De achterbrug schuren en spuiten.
Voor spat bord met bijbehorende delen.schuren en spuiten.
De achterschokbrekers compleet reviseren, inclusief opnieuw verchroomde bussen.
De voorvork reviseren inclusief de chroombussen. nieuw vilt rubbers en vet.
Reviseren van de voetrem onderbouw.
Vergeet niet bij het demonteren, om een lijstje te maken van de te bestellen onderdelen.
O.a. assen, bouten, ringen, moeren, lagers. Deze zijn volop te koop.
En bijna alle onderdelen zijn nog nieuw (imitatie) of originele, nieuw old stok (nos) te koop.
Ga even snuffelen op het net, want de prijzen verschillen.
Natuurlijk is het een keus om geld uit te geven aan nieuwe onderdelen, of gebruik de originele delen.
Na het wit spuiten van het achter spatbord. Het monteren van alle onderdelen.
Ik heb er voor gekozen om geen kabels te leggen naar het achterlicht, want hier komt een achterlicht met led en batterij. Op mij oranje puch gaat deze al 3 jaar mee.
Wil je dit wel met kabels, dan moet men deze voor het plaatsen van het binnen spatbord monteren.
Monteer de assen en bouten met iets vaseline of ander zuurvrij vet.
April 2022,
Niet veel tijd aan de brommer besteed. weinig tijd enz. enz. en de oranje doet het toch wel, als ik wil rijden.
Wat er nog moest gebeuren is het vervangen van de koppeling schijven, bij het optrekken slipt hij en kwam niet goed op toeren.
Bleek de ontkoppeltrekker te zijn. lagertje stuk en de cup in de veer verbogen (zie hieronder)
Na het demonteren bleek de ontkoppeltrekker defect te zijn.
koppeling schijven bleken de zelfde dikte te hebben als de nieuwe.
nieuwe koppeling schijven waren niet nodig, maar natuurlijk wel gedaan.
Alles goed schoon gemaakt. gecontroleerd op speling, bleek het bronzen busje in de koppeling schaal wat ruim. Uit voorzorg had ik deze mee besteld omdat bronzen busjes slijtdelen zijn.
Bij het in elkaar zetten alles met olie in elkaar zetten. ook de koppeling schijven.
Ik heb wel even de motor onder de brommer weg gehaald.
omdat de rest ook moest worden schoongemaakt.
deksel van de koppeling zijde er af.
Alles goed schoon gemaakt.
Bleek dat de koppeling schaal langs het grote tandwiel liep.
Dus dit moet een beetje worden opgevuld.
Cup, waarmee men de veer op spanning zet. deze zag er niet mooi uit.
Ook besteld bij RINKY TOYS, Deze had nog een gebruikte liggen.
Te zien is, dat de moer te strak is vast gezet. aandraaimoment hoort rond 25 a 28 Nm te zijn. en dus ook niet minder. na een tijdje rijden is deze dan ook los gelopen. weer de koppeling uit elkaar gehaald en met een torsie moersleutel op 28Nm aangedraaid.
Nu iets anders aan de hand. als ik wil ontkoppelen, slipt hij nog iets. oorzaak nog niet bekend.
Omdat ik niet bekend met met het motorische, laat ik hem voor de zekerheid reviseren door iemand van de brommergroep.
Ook het wegwerken van een klein lekje onderin het blok word dan weggewerkt.
Dus schijven, pakking olie en keerring en diverse andere onderdelen besteld. En het geheel weer in elkaar gezet. En niet vergeten om er even nieuwe olie in de motor te doen. rond de 300 a 350 ml. voor een Puch MV-50 3V
En op 1 mei de eerste toertocht gereden. schakelt nu erg mooi. snelheid ook mooi en geen bijgeluiden uit de motor.
Op 5-mei avond ritje met 8 personen van Valthe naar Oosterhesselen gereden zonder enig probleem. naderhand even de bogie bekeken. deze was mooi koffiebruin en zo goed als droog.
Januari 2023, toch even overleg met een collega van de brommerclub,.
Deze gaat de gehele motor reviseren. Ik heb hele pakket besteld, wat voor revisie nodig is. Nieuwe lagers, oliekeerringen en pakkingen en hij gaat vervangen wat hij verder nog tegen komt. Zelf niet gedurfd omdat ik niet zo vertrouwd ben met een 2 takt motortje. Er kan beter iemand naar kijken die er veel van weet. Afwachten wat hij tegen komt.
Nu januari 2024, motor nog niet gereviseerd, hij komt binnenkort gereed. Dan kan ik deze zomer er op rijden.
Intussen 26 april 2024, de motor is gereserveerd. Krukas lagers waren op. Verder alle lagers en keerringen vervangen. En loopt weer als nieuw.
Handvaten vervangen, die waren van model zundapp. En dan gelijk nieuwe kabels plaatsen. En nog een puch spatlap geplaatst.
Word vervolgd..............
Juli 2024, lekke achterband tijdens een rit naar mantinge. Gelijk ook de tandwielen en ketting vervangen. Voor 14, achter 31. Gaat een 5 km harder. (Was 14/34) nog even een iets grotere sproeier proberen.
Okt 2024, enkele ritten met deze gereden. Rijd goed, kan goed meekomen met de rest van de groep. (Rond 50). Deze kan weer jaren mee. En dat na 52 jaar na de bouw van deze rijd hij weer door het land.
Erg blij met het resultaat.
En natuurlijk zijn er veel onderdelen die je er nieuw op zou kunnen zetten om hem nog mooier te maken. Nieuw stuur, stuurpen, gereedschap dekseltje, handvaten, kapjes, chroom spatbord voor, chroom tank, bagagerek, achterlamp, voorlamp.
Veel onderdelen zijn nieuw te koop,
Als je dit leuk vind kun je hem erg mooi maken met vele nieuwe onderdelen. Maar natuurlijk heeft alles zijn prijs. En het mooi maken kun je ook doen met de originele onderdelen.
Actie is reeds ten einde!